Afvallen met hardlopen?

Aan de hand van je hartslag kun je bepalen hoe je lichaam reageert op je inspanningen. Je kunt je hartslag in een aantal zones verdelen: Rust, warming up, vetverbranding, aerobe, anaerobe en maximaal. Ik ren dus zo veel mogelijk met een hartslag band om omdat ik zo tijdens het rennen kan zien in welke zone ik zit en kan ik mijn snelheid eventueel aanpassen om in de juiste zone te blijven.

Maar wat heb je nu aan deze zones?
De mate van inspanning bepaalt wat je lichaam verbrand om de inspanning te kunnen leveren. Duurlopers bijvoorbeeld vinden de aerobe drempel erg interessant. (Dit is de drempel van aerobe naar anaerobe). Dit is het punt dat je lichaam niet meer voldoende in staat is om vet en suiker om te zetten in energie en melkzuur zich ophoopt, verzuurde benen als gevolg. Als je zorgt dat je onder de anaerobe drempel blijft krijg je dus (minder snel) last van verzuurde benen.

Hartslag zones bepalen
Als je je hartslag bij maximale inspanning weet kun je je hartslag zones indelen. Een vuistregel voor je maximale hartslag is 220- je leeftijd. Ikzelf ben op moment van schrijven 37 jaar en heb mijn zones als volgt ingedeeld:

“Afvallen met hardlopen?” verder lezen

De beste hardloop app

De ultieme hardloop appmotoactv
Mijn Motoactv hardloop horloge heeft het na een paar jaar trouwe dienst begeven. Ik baal hier erg van, want ik hecht erg veel waarde aan het meten van mijn hardloop sessies. En mijn Motoactv was gewoon een handig ding.Voorlopig moet ik dus weer met mijn smartphone op pad. De afgelopen weken ben ik in de wereld van de hardloop apps gedoken op zoek naar de ultieme hardloop app. En ik heb hem gevonden! Misschien heb ik geen nieuw hardloophorloge meer nodig!

Mijn zoektocht naar de ultieme fitness app
In mijn zoektocht naar de ultieme fitness app kwam ik erachter dat lang niet alle bekende apps even goed omgaan met de data. Vaak ontbreekt bijvoorbeeld de pauze detectie. Ook gaat bij het exporteren vaak data verloren.

“De beste hardloop app” verder lezen