Experiment ‘slapen zonder smartphone’: conclusie

De afgelopen periode heb ik een klein onderzoekje bij mijzelf gedaan; wat is de invloed van mijn smartphone gebruik op mijn nachtrust. nu, een maand verder heb ik voldoende gegevens om mijn eerste conclusies te trekken. En ik moet zeggen, deze zijn best positief!
Onderzoek heeft uitgewezen dat het licht dat smartphones uitstralen het slaaphormoon Melatonine onderdrukt (de stof zorgt er voor dat je wilt slapen als het donker wordt).  En hoe slechter mijn nachtrust, hoe slechter mijn prestaties overdag.

0-metingofflinedata
Eerst nog even terug naar een maand terug. Ik heb toen een 0-meting gedaan. Gemiddeld zat ik tot 23.25 met mijn hoofd naar mijn telefoonscherm te staren. Statussen checken, nieuws lezen, Facebook, mail, werk, internet enz. enz.
Meestal ging ik pas slapen op het moment dat ik mijn telefoon op mijn voorhoofd liet vallen.

Ook heb ik een korte tijd de kwaliteit van mijn slaap gemeten met de app ‘Sleep as Android’. De app gaf aan dat ik dagelijks ongeveer 0,4 uur te weinig sliep en het percentage diepe slaap lag iets onder de 50%. Overigens heb ik nooit het gevoel gehad dat ik slecht sliep, maar ik merkte wel dat ik overdag soms slecht in mijn energie zat.

Resultaten na één maand
Ik kijk eerst naar de verzamelde cijfers.

“Experiment ‘slapen zonder smartphone’: conclusie” verder lezen